-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49790 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا مي توان گفت چون در قرآن آمده مكر خدا عظيم است و درباره زنان نيزآمده (ان كيدكن عظيم) پس اين صفت زنان پسنديده است؟
اين قياس باطل است كه بگوييم چون كيد خدا عظيم است و در اين آيه هم كيد زن عظيم ياد شده، پس اين صفت به طور كلي براي زنان پسنديده است؛ چون كيد و مكر وقتي به خداوند نسبت داده شود يك معنا دارد و وقتي به افراد بشر نسبت داده شود معناي ديگري دارد. اما در رابطه با خدا يعني اين كه شخص گناه كاري را كه غرق در غفلت است، ناگهان دچار عقوبت و عذاب كند. در قرآن به بعضي از موارد آن اشاره شده است؛ مثلاً فرعون را بعد از اتمام حجت ناگهان دچار عذاب كرد. و اما كيد و مكر وقتي به انسان ها نسبت داده مي شود، آن نيرنگ و روبَه صفتي است و اين مذموم مي باشد، گرچه همين مكر اگر از جنبه اثباتي اعمال شود، بسيار پسنديده است. مثل اين كه براي اصلاح بين دو نفر مؤمن و رفع كدورت بين آنها از راه مكر وارد شويم؛ مثلاً نزد هر كدام از آنها بگوييم فلاني خيلي از شما تعريف مي كرد و حال آن كه اين طور نبوده است و اين خدعه باعث مي شود كه دل هاي آنها به هم نزديك شود و با هم صلح كنند و يا در جنگ براي پيروزي مسلمين مكر و حيله اشكال ندارد. به هر حال مكر همه جا مذموم نيست و اين طور هم نيست كه فقط زنان مكر داشته باشند؛ بلكه در مردان هم زياد به چشم مي خورد و ظاهر آيه هم گرچه عام است؛ ولي قابل استثنا مي باشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.